Download CV 


毒山凡太朗|Dokuyama Bontaro

1984年 福島生まれ/東京拠点

2011年3月11日に発生した東日本大震災と東京電力福島第一原子力発電所事故によって、故郷である福島の状況が一変したことをきっかけに作品制作を開始。時代や社会状況に翻弄され忘れ去られた過去の記憶や場所、現代社会で見えにくくなっている問題や事象を調査し、映像やインスタレーションを制作している。ある事象に対し、現地に赴いて当事者の声を聞き集め、そこに作家自身が介入することによって成り立つ作品は、何が起こるか予測不能な現代において、ふとした瞬間に誰もが当事者たり得る可能性を観客に投げかける。過去と向き合い、何が残されているか、あるいは残されていないかを検証することで、歴史からこぼれ落ちる人々の記憶や感情、そして、今後埋もれていってしまうかもしれない現実へも光を当てる。

Born in 1984 in Fukushima, Japan. Currently lives and works in Tokyo, Japan.

Dokuyama Bontaro started his artistic practice after witnessing the utter change to his hometown of Fukushima brought about by the Tohoku earthquake and tsunami of March 11, 2011, and the meltdown of the reactors at the Fukushima Daiichi nuclear Power Plant. He creates videos and installations that investigating forgotten memories of people who have been at the mercy of the times and social conditions, the past, places, issues and phenomena that have become hard to see in contemporary society. His works involves the intervention of the artist himself by going to the location of a given incident to collect interviews with the people affected; he warns viewers of the possibility that, in our unpredictable modern world, anyone could become a victim at any time. By facing the past and investigating what has been left behind, as well as what has disappeared, Dokuyama reveals the memories and emotions of people who have fallen through the cracks of history, and the reality that fragments of ourselves may be buried in the future.

 

 


展]
2023 「Let There Be Light」  LEESAYA|目黒/東京
2021 「Reversing Light / 反転する光」  LEESAYA|目黒/東京
2020 SAKURA LEESAYA|目黒/東京   ステートメント
2019 東京計画2019 Vol.1 :RENT TOKYO Gallery αM|馬喰町/東京  Curation:藪前知子 
2018 Public archive」  青山目黒|目黒/東京  特設サイト
2016 「戦慄とオーガズム」  Komagome SOKO|駒込/東京   ステートメント

     「経済産業省第四分館」  霞ヶ関/東京  ステートメント

グループ展
2023 KANTEN 観展: The Limits of History」  apexartNew York / アメリカ  キュレーション:Eimi Tagore-Erwin  
     Before/After  Hiroshima MOCA, Hiroshima

2020 「Sustainable Sculpture  駒込倉庫|駒込 / 東京  企画/キュレーション:LEESAYA

2019 あいちトリエンナーレ2019 : 情の時代  四間道・円頓寺エリア|名古屋市 / 愛知
     「六本木クロッシング 2019:つないでみる」  森美術館|六本木 / 東京
2018 「Assembling」  K11 Art Mall 瀋陽 / 中国
     「HARSH ASTRAL – The Radiants 2  HALLE FÜR KUNST|リューネベルグ / ドイツ  企画/キュレーション: UNITED BROTHERS
     「HARSH ASTRAL – The Radiants 2」  Galerie Francesca Pia|チューリッヒ / スイス  企画/キュレーション: UNITED BROTHERS
2017 黄金町バザール2017:他者と出会うための複数の方法」  八番館|黄金町エリア/神奈川  キュレーション:窪田研二
     「Collective Dissent」: If only radiation had color. The Era of Fukushima  X and Beyondコペンハーゲン /デンマーク
     「Human Landscape」: If only radiation had color. The Era of Fukushima  X and Beyondコペンハーゲン /デンマーク
2015 今日も きこえる  いわき市/福島       

2013  「ハイノリテ|-High-nority-」  無人島プロダクション/SNAC|清澄白河/東京

スクリーニング
2021 どこかで?ゲンビ ビデオアート編 上映会&アーティスト・トーク   Alternative Space Core|基町高層アパート内/広島  企画:広島市現代美術館
     どこかで?ゲンビ ビデオアート編 上映会   広島市現代美術館・鶴見分室101広島
2019 「Parallax Trading」  das weisse haus | ウィーン/オーストリア   キュレーション : 根来美和
2018 「AGAINST APATHY TO POLITICS 」  Documentary Club Theater | バンコク/タイ
2017 Invisible Cities」  Dallas Contemporary | ダラス/アメリカ

     「ExScreen 15」  RAW Art Space | クアラルンプール/マレーシア

プロジェクト
2023〜 「For Whom the Bell Tolls」  都内某所、東京
2021〜   Tour Project 「IGENE」  帰還困難/復興拠点区域周辺、福島

2019〜 「Public Archive」  Online

[受賞/助成/レジデンス]
2024 「ポーラ美振興財団」 在外研修助成(アメリカ)
2022 「小笠原敏晶記念財団」 文化・芸術助成
2021 「川村芸術文化振興財団」 SEA助成
        「朝日新聞文化財団」 芸術活動助成
 
[コレクション]
広島市現代美術館(広島)
カディスト・アート・ファウンデーション(パリ、サンフランシスコ)
森美術館(東京)

 


[Recent Solo Exhibitions]
2023 Let There be Light  LEESAYA, Meguro, Tokyo
2021 Reversing Light  LEESAYA, Meguro, Tokyo
2020 SAKURA  LEESAYA, Meguro, Tokyo
2019 Plans for Tokyo 2019_Vol.1RENT TOKYO   gallery αM, Tokyo  Curated by Tomoko Yabumae
2018 Public archive  Aoyamameguro,Tokyo
2016 Shudder and Orgasm  Komagome SOKO, Tokyo

    The 4th branch, Ministry of Economy, Trade and Industry  Kasumigaseki, Tokyo

[Recent Group Exhibitions]
2023 KANTEN 観展: The Limits of History  apexart, New York, U.S.  Curated by Eimi Tagore-Erwin  
    Before/After  Hiroshima MOCA, Hiroshima
2020 Sustainable Sculpture  Produced by LEESAYA  Komagome SOKO, Tokyo
2019 Sanatorium  Sanatorium, Nagoya, Japan 
    TAGA-GU  Taga-gu Shrine Office in Endoji, Aichi, Japan
    Aichi Triennial 2019 : Taming Y/Our Passion   Shikemichi-Endoji, Nagoya, Aichi, Japan
    Roppongi crossing 2019 : CONNEXIONS   Mori Art Museum,Tokyo
2018 Assembling  K11 Art Mall, Shenyang, CHINA
    HARSH ASTRAL – The Radiants 2  HALLE FÜR KUNST, LüneburgGermany  Curated by UNITED BROTHERS
    HARSH ASTRAL – The Radiants 2  Galerie Francesca Pia, Zurich, Switzerland  Curated by UNITED BROTHERS
2017 Kogane-cho Bazaar 2017: Double Facade  Kogane-cho, Kanagawa  Curated by Kenji Kubota
    Collective Dissent  X and Beyond,Copenhagen, Denmark
    Human Landscape  X and Beyond,Copenhagen, Denmark
2015 Kyo-mo Kikoeru  The city of Iwaki, Fukushima
    Genbutsu Over Dose  Koenji, Tokyo 

2013 High-nority  Mujin-to production|Tokyo

[Recent Screening]
2021 Where? Dokokade? Genbi Video Art Project  Alternative Space Core|Moto-machi, Hiroshima
    Where? Dokokade? Genbi Video Art Project  Hiroshima MOCA Tsurumi Annex 101Hiroshima
2019 Parallax Trading  das weisse haus|Vienna, Austria   Curated by Miwa Negoro
2018 AGAINST APATHY TO POLITICS  Documentary Club Theater| Bangkok, Thailand
2017 Invisible Cities  Dallas Contemporary, USA

   ExScreen  RAW Art Space | Kuala Lumpur, Malaysia

[Projects]
2023〜 For Whom the Bell TollsAt a certain location in Tokyo
2021〜 Tour Project IGENE The difficult-to-return zone/Specific reconstruction areas, Fukushima

2019〜 Public Archive, Online

[Grants/Awards/Residences]
2024 Grants for Overseas Study, POLA Art Foundation
2022 Arts and Culture Grant, Toshiaki Ogasawara Memorial Foundation
2021 Socially Engaged Art Support Grant FY2024, Kawamura Arts and Cultural Foundation
   Artistic Activities Grant, The Asahi Shimbun Foundation

2018 Art Action UK, London, UK

[Public Collection (Recent to Old)]
-Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Japan
-Kadist Foundation, Paris and San Francisco
-Mori Art Museum, Japan
etc.,