Download CV

毒山凡太朗 / Bontaro DOKUYAMA
1984年 福島県生まれ/東京拠点
2011年3月11日に発生した東日本大震災と東京電力福島第一原子力発電所事故によって、故郷である福島の状況が一変したことをきっかけに作品制作を開始。時代や社会状況に翻弄され忘れ去られた過去の記憶や場所、現代社会で見えにくくなっている問題や事象を調査し、映像やインスタレーションを制作している。ある事象に対し、現地に赴いて当事者の声を聞き集め、そこに作家自身が介入することによって成り立つ作品は、何が起こるか予測不能な現代において、ふとした瞬間に誰もが当事者たり得る可能性を観客に投げかける。過去と向き合い、何が残されているか、あるいは残されていないかを検証することで、歴史からこぼれ落ちる人々の記憶や感情、そして、今後埋もれていってしまうかもしれない現実へも光を当てる。
Born in 1984 in Fukushima, Japan. Currently lives and works in Tokyo, Japan.
Dokuyama Bontaro started his artistic practice after witnessing the utter change to his hometown of Fukushima brought about by the Tohoku earthquake and tsunami of March 11, 2011, and the meltdown of the reactors at the Fukushima Daiichi nuclear Power Plant. He creates videos and installations that investigating forgotten memories of people who have been at the mercy of the times and social conditions, the past, places, issues and phenomena that have become hard to see in contemporary society. His works involves the intervention of the artist himself by going to the location of a given incident to collect interviews with the people affected; he warns viewers of the possibility that, in our unpredictable modern world, anyone could become a victim at any time. By facing the past and investigating what has been left behind, as well as what has disappeared, Dokuyama reveals the memories and emotions of people who have fallen through the cracks of history, and the reality that fragments of ourselves may be buried in the future.
主な個展
2023 「Let There Be Light」 LEESAYA|目黒/東京
2021 「Reversing Light / 反転する光」 LEESAYA|目黒/東京
主なグループ展
2023 「KANTEN 観展: The Limits of History」 apexart|New York / U.S. キュレーション:Eimi Tagore-Erwin
2020 「Sustainable Sculpture」 駒込倉庫|駒込 / 東京 企画/キュレーション:LEESAYA
2019 「サナトリウム」 円頓寺商店街|名古屋市 / 愛知
2018 「Assembling」 K11 Art Mall 瀋陽 / 中国
「Collective Dissent」: If only radiation had color. The Era of Fukushima X and Beyond /Copenhagen
「Human Landscape」: If only radiation had color. The Era of Fukushima X and Beyond /Copenhagen
2015 「今日も きこえる」 いわき市/福島
「Genbutsu Over Dose」 –天才ハイスクール!!!! 解散展- キタコレビル|高円寺/東京
2013 「ハイノリテ|-High-nority-」 無人島プロダクション/SNAC|清澄白河/東京
主なスクリーニング
2019 「Parallax Trading」 das weisse haus | Vienna, Austria Curation : 根来美和
レジデンス
2018 「アートアクションUK」 ロンドン/イギリス
コレクション
– 広島市現代美術館(広島)
– カディスト・アート・ファウンデーション(パリ、サンフランシスコ)
– 森美術館(東京)
など
RECENT SOLO SHOWS
2021 Reversing Light LEESAYA, Meguro, Tokyo
2020 SAKURA LEESAYA, Meguro, Tokyo
2018 Public archive Aoyamameguro,Tokyo
2016 Shudder and Orgasm Komagome SOKO, Tokyo
The 4th branch, Ministry of Economy, Trade and Industry Kasumigaseki, Tokyo
RECENT GROUP EXHIBITIONS
2023 KANTEN 観展: The Limits of History apexart, New York, U.S. Curated by Eimi Tagore-Erwin
2019 Sanatorium Sanatorium, Nagoya, Japan
TAGA-GU Taga-gu Shrine Office in Endoji, Aichi, Japan
Roppongi crossing 2019 : CONNEXIONS Mori Art Museum,Tokyo
2018 Assembling K11 Art Mall, Shenyang, CHINA
HARSH ASTRAL – The Radiants 2 HALLE FÜR KUNST, Lüneburg, Germany Curated by UNITED BROTHERS
HARSH ASTRAL – The Radiants 2 Galerie Francesca Pia, Zurich, Switzerland Curated by UNITED BROTHERS
2017 Kogane-cho Bazaar 2017: Double Facade Kogane-cho, Kanagawa Curated by Kenji Kubota
Collective Dissent X and Beyond,Copenhagen, Denmark
Human Landscape X and Beyond,Copenhagen, Denmark
2015 Kyo-mo Kikoeru The city of Iwaki, Fukushima
Genbutsu Over Dose Koenji, Tokyo
2013 High-nority Mujin-to production|Tokyo
RECENT SCREENIG
2019 Parallax Trading das weisse haus|Vienna, Austria Curated by Miwa Negoro
2018 AGAINST APATHY TO POLITICS Documentary Club Theater| Bangkok, Thailand
2017 Invisible Cities Dallas Contemporary, USA
ExScreen RAW Art Space | Kuala Lumpur, Malaysia
RESIDENCIES
2018 Art action UK London, UK
PUBLIC COLLECTION (Recent to Old)
– Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Japan
– Kadist Foundation, Paris and San Francisco
– Mori Art Museum, Japan
etc.,